Roseta Mauri

X Premi Internacional de Dansa Roseta Mauri

23 – 26 de març 2022

El premi

El Premi Internacional de Dansa Roseta Mauri, que es celebra des del 2002, neix amb la idea de donar la oportunitat per fer conèixer el talent de joves ballarins i donar una impuls a la seva carrera artística. Es tracta d’un premi internacional i el concurs més ben dotat econòmicament de l’Estat Espanyol.

La Fundació del Teatre Fortuny amb la col·laboració del Teatre Fortuny de Reus convoca bianualment aquest premi que amb quinze anys de trajectòria i nou edicions realitzades han convertit el Teatre Fortuny en un escenari d’oportunitats. Guanyadors i finalistes de passades edicions han aconseguit les seves metes: ballar en companyies internacionals de prestigi. Aquest concurs va dirigit a ballarins i ballarines de totes de les nacionalitats amb edat compresa entre 16 i 21 anys (2006 – 2001), complerts durant l’any 2022.

La data límit per fer la inscripció pel concurs és el 27 de febrer de 2022!

 

Dotacions

  1. 5000 €

    Primer premi

    Generalitat de Catalunya

  2. 2000 €

    Segon premi

    Diputació de Tarragona

  3. 1000 €

    Tercer premi

    Ajuntament de Reus

A tots els premis amb dotació econòmica se’ls aplicarà la retenció legal corresponent. El pagament dels premis es farà per transferència bancària a un número de compte facilitat pel concursant a l’organització.

Informació bàsica X Premi Internacional de Dansa Roseta Mauri:
Dates: 23-26 de març 2022
Lloc: Teatre Fortuny. Reus, Tarragona.
Data límit d’inscripció: 27 de febrer 2022

Jurat

  • José Carlos Martínez
    José Carlos Martínez
    President del jurat 2022

    Comendador de l’Ordre de les Arts i les Lletres (França)
    Premi Nacional de Dansa 1999. 

    Director Artístic de la Companyia Nacional de Dansa d’Espanya del 2011 al 2019, Martínez va ser ballarí estrella de l’Òpera de París. Actualment, Martínez es dedica a la coreografia i a impartir cursos intensius. Entre els seus darrers projectes destaquen les coreografies creades pel Concert de Cap d’Any de Viena el 2020 i 2021, que han estat molt elogiades per la crítica. 

    Inicia els seus estudis de ballet a Cartagena amb Pilar Molina i entre 1984 i 1987 va estudiar al Centre de Danse International Rosella Hightower. Va guanyar el Prix de Lausanne i ingressà a l’Òpera de París. Al 1988 va ser escollit personalment per Rudolf Nureyev per formar part del cos de ball del Ballet de l’Òpera de París. Després de guanyar el 1992 la Medalla d’Or al Concurs Internacional de Varna, va ser nomenat Ballarí Estrella del Ballet de l’Òpera de París el 1997, la màxima categoria en la jerarquia del Ballet.

    Al llarg de la seva carrera ha rebut altres premis importants com : Prix de l‘Arop, Prix Carpeaux, Dansa & Dansa, Léonide Massine-Positano, Nacional de Dansa (Espanya), Medalla d’Or de la Ciutat de Cartagena, “Elegance et Talent France/Chine”, Premi de les Arts Escèniques (València), el “Benois de la Dansa” per la seva coreografia “Els Enfants du Paradis” o el Premi Dansa València. El Festival Internacional de Granada li va atorgar la medalla d’honor per a la Companyia Nacional de Dansa el 2013.Dins del repertori que ha interpretat Martínez com a ballarí destaquen els grans ballets clàssics i neoclàssics. Ha treballat a més amb la majoria dels grans coreògrafs del segle XX, des de Maurice Béjart a Pina Bausch, passant per Mats Ek o William Forsythe, alguns dels quals han creat peces per a ell. José Carlos Martínez ha ballat també en prestigioses companyies de tot el món en qualitat d’artista convidat.

    Com a coreògraf ha creat: La meva Favorita (2002), Delibes-Suite (2003), Scaramouche (per als alumnes de l’escola de l’Òpera de París), Parentesis 1 (2005), Soli-Ter i La meva Favoritita (2006), L’Olor de l’Absència (2007), Les Enfants du Paradis per al Ballet de l’Òpera de París (2008), Ouverture en Deu mouvements i Scarlatti pas de deux (2009), Marco Polo, The Last Mission per al Ballet de Xangai (2010) i Resonance pel Boston Ballet (2014). El 2012 crea Sonatesper a la Companyia Nacional de Dansa i al 2013 munta per la CND les seves versions de Raymonda Divertimento i Giselle (pas de dos del segon acte). El 2015 coreografia la seva versió del Quixot que estrena al Teatre de la Zarzuela amb un gran èxit de crítica i públic. El març del 2020 va estrenar la seva versió del Corsari amb el Ballet de l’Òpera de Roma. El febrer de 2022 estrena la seva versió de Giselle amb el Ballet de l’Òpera de Zagreb. 

  • Henning Albrechtsen
    Henning Albrechtsen
    Membre del juat

    Professor de dansa clàssica i especialista en l’estil Bournonville

    Henning Albrechtsen entrà al Reial Ballet Danés el 1985, on va ballar gran varietat de rols solistes i principals en obres del repertori clàssic i neoclàssic – de Bournonville a Balanchine. El 1997 va començar a ensenyar a l’escola del Reial Ballet Danès. L’any 2000 va ser nomenat sotsdirector del RDB, un càrrec que va mantenir fins el 2007. Aquest mateix any es va formar en el programa de formació de professorat per exballarins professionals a l’escola del Ballet Nacional del Canadà. Completat el curs, el 2008, va ser convidat a tornar a l’escola del Reial Ballet Danès com a professor a temps complet. 

    Henning Albrechtsen és considerat una de les autoritats en l’estil Bournonville en l’actualitat, per la qual cosa escoles i companyies d’arreu del món el conviden a ensenyar i muntar els ballets de Bournonville. Segons Albrechtsen, l’obra del coreògraf danès del segle XIX August Bournonville segueix atraient professionals de la dansa i públic per l’expressió i alegria contagiosa del seu estil. Albrechtsen ha impartit classes a diverses escoles de tot el món, entre d’altres a l’escola del Ballet Nacional de Cuba o del Ballet Nacional de Canadà. A més, també ha ensenyat la tècnica Bournonville a Australia, Japó, Mèxico, Suècia, Noruega o Espanya.

  • Agnès Letestu
    Agnès Letestu
    Membre del jurat

    Étoile del Ballet de l’Òpera Nacional de París i dissenyadora de vestuari

    Nascuda a París, Agnès Letestu va entrar a l’Escola de Ballet de l’Òpera de París el 1983, el 1987, es va unir al Ballet de l’Òpera de París, llavors dirigida per Rudolph Nureyev, com quadrille, i el 1988 va ser ascendida a coryphée. El 1989 va ser nomenada a solista, després va guanyar la medalla d’or al concurs d’Eurovisió per a joves ballarins. El 1990 va guanyar la medalla d’or en el Concurs Internacional de Varna. Encara era membre del cos de ballet, quan va ser escollida per interpretar papers destacats per grans coreògrafs: Jerome Robbins, William Forsythe, Roland Petit, Maurice Béjart, Rudolph Nureyev, John Neumeir i Jíri Kylián, entre d’altres. El 1997 va ser nomenada Danseuse Étoile (ballarina estrella). Elseu talent ha brillat especialment en la interpretació de les versions de Nureyev dels grans clàssics, i el seu físic i estil també són idonis per a les obres de George Balanchine. Letestu també ha realitzat moltes coreografies contemporànies importants. Ha estat filmada per a les versions oficials de Ballet d’Òpera de París de La Dama de les Camèlies, Paquita, El llac dels cignes, La Ventafocs, El fill pròdig i ‘Diamonds’; de Jewels.

    Lestestu fa anys que treballa com a dissenyadora de vestuari; Scaramouche i Les Enfants du Paradis, de José Martinez per a l’Òpera de París; Windspiel i Marie-Antoinette, de Patrick de Bana per al Wiener Staadtsoper; Célébration, de Pierre Lacotte per a l’Òpera de París; Goldberg Variations, de Hans Spoerli per al Ballet du Rhin, així com Echos of Eternity per Patrick De Bana per al Ballet de Xangai, es troben entre les seves creacions més importants. Al llarg de la seva carrera com a ballarina, Agnès Letestu ha rebut molts premis com el Premi Benois per Les Mirages, de Serge Lifar (2007), Officier dans l’Ordre de les Arts i Lletres, i Chevalier dans l’Ordre National du Mérite, Chevalier de la Legió d’Honor.

  • Jone San Martín
    Jone San Martín
    Jone San Martín

    Coreògrafa i intèrpret

    Jone San Martín es formà a l’estudi de Mentxu Medel a San Sebastià, a l’Institut del Teatre de Barcelona i a l’escola Mudra de Maurice Béjart a Brussel·les. Tot i haver començat la seva trajectòria professional a Espanya —la temporada del 1987-88 ballà amb el Ballet Nacional d’Espanya— la seva carrera professional s’ha desenvolupat principalment a Bèlgica i Alemanya, on ha treballat en nombroses companyies com Archipel Sud, José Besprosvany, la companyia de Jacopo Godani, el Ballet de Charleroi o a l’Ulmer Theater de Phillippe Talard. El 1992 William Forsythe la convidà a unir-se al desaparegut Ballet de Frankfurt i des de llavors la seva carrera com a intèrpret i ballarina solista ha anat molt lligada amb l’obra del coreògraf nord-americà. Va formar part de The Forsythe Company.

    La seva inquietud artística l’ha portat a col·laborar amb el món de les arts plàstiques, el cinema i el vídeo. San Martín va inaugurar l’exposició de Francis Bacon amb William Forsythe al Museu Haus der Kunst de Múnich, ha col·laborat amb la pintora Angelica Gilbert, l’escultor Bruno Fegero o Tamara Cirz, entre altres. En el camp del cinema i el vídeo ha participat en peces com The mind machine of Dr Forsythe, Jonemanak i Meat me. El 2006, San Martín, va rebre el Premi a la Trajectòria Artística que atorga l’Associació de professionals de la dansa de Guipúzcoa.

Professors

  • Arantxa Argüelles
    Arantxa Argüelles
    Mestra de ballet

    Arantxa Argüelles va debutar amb tan sols 11 anys a la companyia de la seva ciutat natal, el Ballet Clásico de Zaragoza, i dos anys més tard va entrar com a solista al Ballet Clásico Nacional de España. Al llarg de la seva carrera professional com a ballarina, Argüelles ha estat ballarina principal del Ballet Nacional de España, del Ballet de l’Òpera de Berlín i del Reial Ballet Danès —en aquestes dues companyies sota la direcció de Peter Schauffus—. El 1996 va girar amb el Ballet Stanislavsky de Moscou amb la producció de Le Sylphide, que ella mateixa va revisar, sent la seva última actuació com a ballarina a Madrid. Ha treballat amb grans mestres com Maya Plisetskaya i ballat amb grans ballarins com Julio Bocca, Charles Jude o Laurent Hilaire a gales nacionals i internacionals. El 1997, va ser nomenada Directora Artística del Ballet de Zaragoza, càrrec que va ocupar durant dos anys. A l’actualitat, té el seu propi estudi a Zaragossa, on ensenya ballet clàssic i mètode Pilates i és invitada regularment com a mestra en companyies com el Ballet de La Scala de Milà.

  • Jone San Martín
    Jone San Martín
    Coreògrafa i intèrpret

    Jone San Martín es formà a l’estudi de Mentxu Medel a San Sebastià, a l’Institut del Teatre de Barcelona i a l’escola Mudra de Maurice Béjart a Brussel·les. Tot i haver començat la seva trajectòria professional a Espanya —la temporada del 1987-88 ballà amb el Ballet Nacional d’Espanya— la seva carrera professional s’ha desenvolupat principalment a Bèlgica i Alemanya, on ha treballat en nombroses companyies com Archipel Sud, José Besprosvany, la companyia de Jacopo Godani, el Ballet de Charleroi o a l’Ulmer Theater de Phillippe Talard. El 1992 William Forsythe la convidà a unir-se al desaparegut Ballet de Frankfurt i des de llavors la seva carrera com a intèrpret i ballarina solista ha anat molt lligada amb l’obra del coreògraf nord-americà. Va formar part de The Forsythe Company.

    La seva inquietud artística l’ha portat a col·laborar amb el món de les arts plàstiques, el cinema i el vídeo. San Martín va inaugurar l’exposició de Francis Bacon amb William Forsythe al Museu Haus der Kunst de Múnich, ha col·laborat amb la pintora Angelica Gilbert, l’escultor Bruno Fegero o Tamara Cirz, entre altres. En el camp del cinema i el vídeo ha participat en peces com The mind machine of Dr Forsythe, Jonemanak i Meat me. El 2006, San Martín, va rebre el Premi a la Trajectòria Artística que atorga l’Associació de professionals de la dansa de Guipúzcoa.

  • Lluís Carmona
    Lluís Carmona
    Pianista

    Pianista especialitzat en acompanyament i composició per a dansa. Ha treballat i col·laborat amb companyies com Jeu Ballet du France, Rosas (Bèlgica); la Companyia de Dansa José Limón o Merce Cuningham Studio (NY); i ha acompanyat a mestres i coreògrafs de renom com María de Ávila, Carmen Roche, Víctor Ullate, Carmina Ocaña, Anna Therese de Keersmaker, Susanne Linke, Dominique Mercy, Elizabeth Corbett, Janet Panetta, Guillermina Coll, Marta Munsó entre altres.

La gala

Dissabte 26 de març, Teatre Fortuny de Reus

Anunciarem les ballarines i ballarins de la gala a la tardor de 2021.

Inscripció

    Nom

    Adreça

    Codi Postal

    Població

    País

    Telèfon

    Fax

    E-mail

    Edat

    Data de naixement (dd/mm/aa)

    DNI - Passaport

    Variacions

    Introdueix es codi que apareix a continuació
    captcha

    Informació pràctica

    Allotjament

    Famílies de Reus ofereixen allotjar concursants a casa seva.

    Places limitades

    Tel: Consultar amb: info@rosetamaurii.org


    Hotel Sercotel Reus Park ***

    Carrer de Jaume Vidal i Alcover, 7

    Tel: Tel. +34 977 95 81 73

    en.hotelreuspark.com


    Hotel NH Ciutat de Reus ****

    Av. de Marià Fortuny 85

    Tel: Tel. 977 345 353

    www.nh-hotels.com


    Hotel Gaudí ***

    Rv. de Robuster 49

    Tel: Tel. 977 345 545


    Hotel Quality Reus ***

    Carretera de Salou 129

    Tel: Tel. 977 755 740

    www.qualityreus.com


    Hotel Ollé *

    Pg. de Prim 45

    Tel: Tel. 977 311 090


    Hostal Santa Teresa *

    C. Santa Teresa, 1

    Tel: Tel. 977 316 297


    Pensió Monper *

    C. Roger de Bellfort, 20

    Tel: Tel. 977 311 083


    Pensió Suiza *

    C. Ample, 16

    Tel: Tel. 977 311 013


    Organitzador

    Membres d'Honor

    Empreses patrocinadores

    Col·laboradors

    Mitjà de comunicació col·laborador