Roseta Mauri

VIII Premi Internacional de Dansa Roseta Mauri 2017

Jurat


  • José Carlos Martínez

    President del jurat 2017
    Director de la Companyia Nacional de Dansa
    Comendador de l’Ordre de les Arts i les Lletres (França)
    Premi Nacional de Dansa 1999.
    Des del setembre del 2011 Martínez és el Director Artístic de la Companyia Nacional de Dansa d’Espanya. Inicia els seus estudis de ballet a Cartagena amb Pilar Molina i entre 1984 i 1987 va estudiar al Centre de Danse International Rosella Hightower. Va guanyar el Prix de Lausanne i ingressà a l’Òpera de París. Al 1988 va ser escollit personalment per Rudolf Nureyev per formar part del cos de ball del Ballet de l’Òpera de París. Després de guanyar el 1992 la Medalla d’Or al Concurs Internacional de Varna, va ser nomenat Ballarí Estrella del Ballet de l’Òpera de París el 1997, la màxima categoria en la jerarquia del Ballet.
    Al llarg de la seva carrera ha rebut altres premis importants com : Prix de l‘Arop, Prix Carpeaux, Dansa & Dansa, Léonide Massine-Positano, Nacional de Dansa (Espanya), Medalla d’Or de la Ciutat de Cartagena, “Elegance et Talent France/Chine”, Premi de les Arts Escèniques (València), el “Benois de la Dansa” per la seva coreografia “Els Enfants du Paradis” o el Premi Dansa València. El Festival Internacional de Granada li va atorgar la medalla d’honor per a la Companyia Nacional de Dansa el 2013.Dins del repertori que ha interpretat Martínez com a ballarí destaquen els grans ballets clàssics i neoclàssics. Ha treballat a més amb la majoria dels grans coreògrafs del segle XX, des de Maurice Béjart a Pina Bausch, passant per Mats Ek o William Forsythe, alguns dels quals han creat peces per a ell. José Carlos Martínez ha ballat també en prestigioses companyies de tot el món en qualitat d’artista convidat.

    Com a coreògraf ha creat: La meva Favorita (2002), Delibes-Suite (2003), Scaramouche (per als alumnes de l’escola de l’Òpera de París), Parentesis 1 (2005), Soli-Ter i La meva Favoritita (2006), L’Olor de l’Absència (2007), Les Enfants du Paradis per al Ballet de l’Òpera de París (2008), Ouverture en Deu mouvements i Scarlatti pas de deux (2009), Marco Polo, The Last Mission per al Ballet de Xangai (2010) i Resonance pel Boston Ballet (2014). El 2012 crea Sonatesper a la Companyia Nacional de Dansa i al 2013 munta per la CND les seves versions de Raymonda Divertimento i Giselle (pas de dos del segon acte). El 2015 coreografia la seva versió del Quixot que estrena al Teatre de la Zarzuela amb un gran èxit de crítica i públic.


  • Henning Albrechtsen

    Professor de dansa clàssica
    Henning Albrechtsen entrà al Reial Ballet Danés el 1985, on va ballar gran varietat de rols solistes i principals en obres del repertori clàssic i neoclàssic – de Bournonville a Balanchine. Ha estat professor de l’escola del Reial Ballet Danès des del 1997. L’any 2000 va ser nomenat sotsdirector del RDB, un càrrec que va mantenir fins el 2007. Aquest mateix any es va formar en el programa de formació de professorat per exballarins professionals a l’escola del Ballet Nacional del Canadà. Completat el curs, el 2008, va ser convidat a tornar a l’escola del Reial Ballet Danès com a professor a temps complet. Henning Albrechtsen ha impartit classes a diverses escoles de tot el món, entre d’altres a l’escola del Ballet Nacional de Cuba o del Ballet Nacional de Canadà. A més, també ha ensenyat la tècnica Bournonville a Australia, Japó, Mèxico, Suècia, Noruega o Espanya.

  • Allison Brown

    Professora de repertori contemporani

    Allison Brown és una coreògrafa, professora i performer canadenca establerta a Frankfurt, Alemanya. El 1998 va començar a coreografiar peces per a diferents companyies com el Ballet de Frankfurt, Pretty Ugly Ballet Freiburg, Künstlerhaus Mousonturm (Frankfurt),Transitions Dance Company Laban (Londres), Gärtnerplatztheater (Munich), i Academy for Musik and Performing Arts (Frankfurt). L’Allison ha impartit tallers i classes per tot el món des del 1999. Com a instructora de Improvisa- tion Technologies (tecnologies de la improvisació) de William Forsythe ha format part del programa de dansa de l’escola P.A.R.T.S. de Brussel·les, Bèlgica. A més, aquesta coreògrafa també ha participat en numbrosos simpòsiums, com l’exploració 07 Zollverein (Essen, Alemanya). Des del 2009 és professora de la facultat de Música i Arts Escèniques de Frankfurt, on ensenya dansa clàssica, classes de sabatilles de puntes i repertori clàssic.

    Com a ballarina, Allison Brown ha interpretat obres de George Balanchine, Jerome Robbins, Peter Martins i nombros coreògrafs durant la seva etapa al New York City Ballet, del 1986 al 1991. Des de llavors fins el 1996, Brown va ampliar el seu repertori de la mà de Twyla Tharp and dancers, la Pretty Ugly Dance Company d’Amanda Miller i la companyia Karas de Saburo Teshigawara. El 1996 es traslladà a Alemanya per unir-se al Ballet de Frankfurt dirigit per William Forsythe, companyia amb la qual ha ballat de solista en coreografies com Artifact, Herman Schmerman, Duo i Ricercar.

    Des del 1999, Brown també ha remuntat i ensenyat treballs de William Forsythe en diferents companyies d’arreu del món, com és el cas de Duo Workwithinwork. Més enllà de la dansa professional, l’Allison s’ha implicat en iniciatives socials i solidàries. Des del 2009 ha treballat amb infants i adolescents dins del programa “Altana Kultur Stiftung and Tanzlabor_21”, i el 2015 va donar classes de dansa a nens refugiats a la Primera Estació d’admissions, a Frankfurt.


  • Karine Seneca

    Professora de dansa clàssica i assistent de coreografia

    Nascuda a Cannes, Karine Seneca estudia al Centre de Dansa Rosella Hightower, on el 1989 es gradua i rep el primer premi del Conservatori de Dansa. Aquest mateix any, Karine entra a formar part del cos de ball del Ballet de Basilea (Suïssa), sota la direcció de Heinz Spoerli. Dos anys més tard segueix a Spoerli a Deutsche Oper am Rhein, a Düsseldorf (Alemanya), com a solista. El 1996 Heinz Spoerli es nomenat director del  Ballet de Zurich (Suïssa) i convida a la Karine a entrar a la companyia com a ballarina principal. Al llarg de vuit anys treballa amb grans coreògrafs com William Forsythe, Jirí Kylián, Hans Van Manen, Nils Christie o Twyla Tharp.

    El 2004 Karine decideix deixar Europa per assumir nous reptes i s’uneix al Boston Ballet, dirigit per Mikko Nissinen, com a ballarina principal, on protagonitza títols com Romeu i Julieta, La Sílfide, El Llac dels Cignes, Carmen, El Trencanous. En aquesta companyia treballa amb coreògrafs com Christopher Wheeldon, Jorma Elo, Marco Morris, Val Caniparoli. El 2008 Karine torna a Europa, per unir-se com a ballarina principal al Staatsoper Hannover (Alemanya), sota la direcció de Jorg Mannes, qui crea per a ella nombrosos papers en ballets com Amistades peligrosas o Madame Bovary. Mannes li brinda la oportunitat de ser assistent d’assajos, i més endavant directora del coaching per a solistes joves.

    Al llarg de la seva carrera Karine ha participat en vàries gires mundials i en nombroses gales i ha ballat com a artista convidada amb diferents companyies de prestigi internacional. A més, Karine ha interpretat els rols principals d’obres de coreógrafs clau com George Balanchine o John Cranko. Actualment, Karine Seneca viu a Cannes, on dirigeix la seva propia escola, i també imparteix classes en diversos conservatoris i companyies, com Staatsoper de Hannover, on també col·labora puntualment com a assistent de coreografia.

Professorat


  • Arantxa Argüelles

    Mestra de ballet
    Arantxa Argüelles va debutar amb tan sols 11 anys a la companyia de la seva ciutat natal, el Ballet Clásico de Zaragoza, i dos anys més tard va entrar com a solista al Ballet Clásico Nacional de España. Al llarg de la seva carrera professional com a ballarina, Argüelles ha estat ballarina principal del Ballet Nacional de España, del Ballet de l’Òpera de Berlín i del Reial Ballet Danès —en aquestes dues companyies sota la direcció de Peter Schauffus—. El 1996 va girar amb el Ballet Stanislavsky de Moscou amb la producció de Le Sylphide, que ella mateixa va revisar, sent la seva última actuació com a ballarina a Madrid. Ha treballat amb grans mestres com Maya Plisetskaya i ballat amb grans ballarins com Julio Bocca, Charles Jude o Laurent Hilaire a gales nacionals i internacionals. El 1997, va ser nomenada Directora Artística del Ballet de Zaragoza, càrrec que va ocupar durant dos anys. A l’actualitat, té el seu propi estudi a Zaragossa, on ensenya ballet clàssic i mètode Pilates i és invitada regularment com a mestra en companyies com el Ballet de La Scala de Milà.

  • Allison Brown

    Professora de repertori contemporani
    Allison Brown és una coreògrafa, professora i performer canadenca establerta a Frankfurt, Alemanya. El 1998 va començar a coreografiar peces per a diferents companyies com el Ballet de Frankfurt, Pretty Ugly Ballet Freiburg, Künstlerhaus Mousonturm (Frankfurt),Transitions Dance Company Laban (Londres), Gärtnerplatztheater (Munich), i Academy for Musik and Performing Arts (Frankfurt). L’Allison ha impartit tallers i classes per tot el món des del 1999. Com a instructora de Improvisa- tion Technologies (tecnologies de la improvisació) de William Forsythe ha format part del programa de dansa de l’escola P.A.R.T.S. de Brussel·les, Bèlgica. A més, aquesta coreògrafa també ha participat en numbrosos simpòsiums, com l’exploració 07 Zollverein (Essen, Alemanya). Des del 2009 és professora de la facultat de Música i Arts Escèniques de Frankfurt, on ensenya dansa clàssica, classes de sabatilles de puntes i repertori clàssic.Com a ballarina, Allison Brown ha interpretat obres de George Balanchine, Jerome Robbins, Peter Martins i nombros coreògrafs durant la seva etapa al New York City Ballet, del 1986 al 1991. Des de llavors fins el 1996, Brown va ampliar el seu repertori de la mà de Twyla Tharp and dancers, la Pretty Ugly Dance Company d’Amanda Miller i la companyia Karas de Saburo Teshigawara. El 1996 es traslladà a Alemanya per unir-se al Ballet de Frankfurt dirigit per William Forsythe, companyia amb la qual ha ballat de solista en coreografies com Artifact, Herman Schmerman, Duo i Ricercar.Des del 1999, Brown també ha remuntat i ensenyat treballs de William Forsythe en diferents companyies d’arreu del món, com és el cas de Duo Workwithinwork. Més enllà de la dansa professional, l’Allison s’ha implicat en iniciatives socials i solidàries. Des del 2009 ha treballat amb infants i adolescents dins del programa “Altana Kultur Stiftung and Tanzlabor_21”, i el 2015 va donar classes de dansa a nens refugiats a la Primera Estació d’admissions, a Frankfurt.


  • Lluís Carmona

    Pianista
    Pianista especialitzat en acompanyament i composició per a dansa. Ha treballat i col·laborat amb companyies com Jeu Ballet du France, Rosas (Bèlgica); la Companyia de Dansa José Limón o Merce Cuningham Studio (NY); i ha acompanyat a mestres i coreògrafs de renom com María de Ávila, Carmen Roche, Víctor Ullate, Carmina Ocaña, Anna Therese de Keersmaker, Susanne Linke, Dominique Mercy, Elizabeth Corbett, Janet Panetta, Guillermina Coll, Marta Munsó entre altres.

Guanyadors

PRIMER PREMI DOTAT AMB 5000 EUROS
PER LA GENERALITAT DE CATALUNYA

Diogo de Oliveira

SEGON PREMI DOTAT AMB 2000 EUROS
PER LA DIPUTACIÓ DE TARRAGONA

Clara Plà

TERCER PREMI DOTAT AMB 1000 EUROS
PER L’AJUNTAMENT DE REUS

Júlia Figueres

BECA DE ESTUDIOS DEL REAL BALLET DANÉS.
David Oscar Blat

PREMI BECA D’ESTUDIS ROYAL ACADEMY OF DANCE (DELEGACIÓ D’ESPANYA)
Carlos López

PREMI DEL PÚBLIC DOTAT AMB 600 EUROS.
Maria Araújo Martins

BECA ADAM-WORKSHOPS-VERMUTS MIRÓ
Anna Yelisieiva

BEQUES D’ESTADA A LA COMPAÑÍA NACIONAL DE DANSA
Clara Plà
Maria Araújo Martins

SESSIONS DE FOTOGRAFIA ESPECIALITZADA EN DANSA
DE DANSA PXL

Mireia Reyes
Júlia Figueres